Már húsz éve vagyok női vállalkozom. Első cégünket a volt férjemmel alapítottuk, ez egy most is működő, építőipari vállalkozás. Megéltünk hihetetlen mélységeket és magasságokat, hiszen húsz év éppen elég hosszú ahhoz, hogy az élet rengeteg feladat, kihívás elé állítson minket.
Minden válság magában hordozza a változás lehetőségét is. A kihívások, amikkel szembesülnünk kellett, mindig ugyanazok: valami hirtelen megváltozott körülöttünk, tehát nem belső változásról van szó,hanem külső kényszerről, amihez alkalmazkodnunk kellett. Ezekre a változásokra mindenki reagál: az ügyfél, a megrendelő, a beszállító, az alvállalkozó, mindenki. Így nekünk vállalkozóknak is sem volt más választásunk: reagálnunk kellett, de nem volt mindegy, hogyan.
2008-2010-es válság tanulsága
A 2008-2010-es válság a mi vállalkozásokra is nagy hatással volt. Rengeteget változott a vállalkozói környezet, a vállalkozói mentalitás, a gazdasági környezetről már ne is beszéljünk.
Ebben az időszakban azt tanultam meg női vállalkozóként, hogy ha alkalmazkodni akarunk egy új helyzethez, ha azt akarjuk, hogy a vállalkozásunk -akár megerősödve- túléljen egy ilyen krízishelyzetet, ahhoz szükségünk van pénzügyi tartalékra. Enélkül ugyanis nagyon nehéz reagálni, változtatni: megújulni. Egy vállalkozónak és a vállalkozásának mindig kell, hogy legyen tartaléka, ezzel jelentősen csökkenthetjük a sérülékenységünket, sebezhetőségünket.
2019-2021 covid-válság hatásai
Covid19-es időszakot két dolognak köszönhetően viszonylag könnyen átvészeltük. Ennek az egyik oka éppen az volt, hogy rendelkeztünk tartalékkal, a másik viszont az volt, hogy elfogadtuk azt az új helyzetet. Igénybe vettünk külső forrásokat, amik stabilizálták a vállalkozásunkat.
A covid abban volt más a 2008-2010-es válságtól, hogy nagyon erős, korlátozó külső hatások értek bennünket, amihez muszáj volt alkalmazkodni. Nem lehetett szabadon mozogni, nagy volt a félelem és egy teljesen ismeretlen helyzettel találtuk szembe magunkat. Rá kellett ébrednünk, hogy az alkalmazkodásunk sikeressége azon fog múlni, hogy képesek vagyunk-e váltani a fizikai térből való vállalkozásból az online térben történő vállalkozáshoz. Én magam kétféleképpen tudtam reagálni erre az új helyzetre.
Online terek és közösségek felfedezése női vállalkozóknak
Az első volt, hogy felfedeztem az online közösségek és a tudásmegosztó központoknak az erejét. Ezek az online terek lehetőséget teremtettek arra, hogy a világ bármely pontján élő vállalkozókkal összekapcsolódjak és tudást, tapasztalot cserélhessek. Ebben az időszakban rengeteget képeztem magam az online tanfolyamoknak, konferenciáknak és előadásoknak köszönhetően. Számos nemzetközi konferencián is részt vettem, amelyre eddig is lett volna lehetőségem, de valamiért nem éltem vele. Most viszont egy teljesen új és váratlan helyzetnek köszönhetően – a változás következtében – új metódusokat, stratégiákat, szokásokat építettem be önmagam és a vállalkozásom életébe egyaránt. Ez egy nagyon tanulságos fejlődési út volt számomra. Egy nehéz, kiszámíthatatlan helyzet miatt új tudásra, új módszerekre, új önismereti tapasztalatokra tettem szert, amelyek nemcsak engem, de a vállalkozásomat is gazdagították és most is gazdagítják. Rengeteg új lehetőség nyílt meg a számomra, ami el is vezetett egy új vállalkozás megalapításához.
Női vállalkozók a neten
Ehhez azonban rá kellett jönnöm, hogy a vállalkozásaim online részét meg kell erősítettem, legyen szó a honlapomról, az online csatornákról, social media felületekről – ez volt a másik válaszom erre a válságos időszakra. Az első feladataim egyike volt, hogy ezeket a felületeket fejlesszem és alkalmazkodjak a meglévő helyzethez. Így született meg a Nők a neten közösségi weboldal, amelyet két másik vállalkozónő társammal hoztunk létre, épp annak érdekében, hogy versenyképesek maradhassunk az online térben is. A Nők a neten weboldalára tudásanyagokat és a szolgáltatásainkat tettük elérhetővé online, majd ezt elkezdtük szélesíteni. Más női vállalkozókat is behívtunk ebbe a speciális, nőknek fejlesztett online vállalkozói-közösségi térbe.
Ebben a közösségi térben lehetősége van a női vállalkozóknak szakmai blogot írni és a hozzá kapcsolódó termékeiket online értékesíteni. Mindezt akár két hét alatt meg tudják valósítani.
https://nokaneten.hu/szerzo-leszek-tagsag/Kreativitás és kockázatvállalás női vállalkozóként
A covid idején ezeken az online alkalmakon rengeteg női vállalkozóval beszélgettem és kikristályosodott bennem egy felismerés. Minden változás, mivel újat hoz magával, egyben felszólít az elengedésre: a válság, a krízis ugyanis biztosan valami veszteséget is fog okozni. Épp azért következik be, mert egy bejáratott út elhasználódott, meghaladta az idő és ezt a biztonságos utat el kell hagynunk. Azt hiszem, a férfiak talán ebben jobbak nálunk. Ők valahogy könnyebben tudják a vállalkozásaik azon részét működtetni, amelynek a kockázatvállalásnak a felelősségét elbírják és döntenek valami új mellett. Ez a képesség bennünk, női vállalkozókban is ott van, de meg kell ezt erősíteni magunkban, hogy kockáztassunk, felelősséget vállaljunk és merjünk dönteni. A női vállalkozók a vállalkozás kreatív, szabad, önmegvalósító részét élik meg jobban, ami nagyon nagy erőforrás és szükséges is a sikeres vállalkozáshoz. Az is kétségtelen, hogy a vállalkozói lét elengedhetetlen része, hogy képesek legyünk hallgatni a megérzéseinkre, az érzéseinkre és merjünk hagyatkozni a kapcsolatainkra is. Ebben, mi nők kiemelkedően jók vagyunk.
Ahhoz, hogy egy vállalkozás könnyedebben és eredményesebben működjön mindkét típusú vállalkozói attitűd kell: kreativitás és kockázatvállalás. Ehhez üzleti tudásra és fejlesztésre van szükség.
Azt gondolom, hogy ha a női vállalkozók megerősítik és felszabadítják magunkban a kockázatvállalás képességét, szellemi és anyagi tartalékokat tudnak maguknak képezni a vállalkozásukban, akkor könnyebben, rugalmasabban tudnak reagálni ezekre a változó időszakokra és nagymértékben tudnak erősödni és fejlődni általa.
Legutóbbi hozzászólások