ÜVEGPLAFON-
„Üvegplafon- szindróma”- talán ez a legismertebb jelenség, amely a női, vállalkozónői karrier kapcsán eszünkbe juthat. A kifejezést a hetvenes évek óta használja a szakirodalom azon szervezeti sajátságok összességére, amelyek megakadályozzák a nőket abban, hogy egy bizonyos szintnél- ami általában a középvezetői- feljebb jussanak a vállalati hierarchiában. Az üvegplafon lényegét Bucher Katalin a bolhaidomításhoz hasonlítja: „Végy egy maréknyi bolhát, akik jó nagyot ugranak, tedd őket egy befőttes üvegbe, és zárd le egy átlátszó celofánnal! A bolhák egy ideig folyton beleverik magukat a plafonba, ám rövid idő elteltével megtanulják, hol van a határ. Ezután már nem akarnak kiugrani, nyugodtan leveheted a tetőt, a bolhák nagy része nem fog rájönni arra, hogy elmúlt a veszély, bátran ugorhat magasabbra is. A női karrier is hasonló a bolhacirkuszhoz. Egyszerűen helyettesítsd a bolhákat a nőkkel, a dunsztosüveget a munkahellyel, a celofánt a társadalmi lehetőségekkel!”. A hasonlat jól rávilágít arra, hogy nemcsak a külső nyomás és a női élethelyzetből következő akadályok, hanem a belső félelmek, gátak is szerepet játszanak az üvegplafon meghúzásában, azaz a nők maguk is felelősek azért, hogy létezik a jelenség.
forrás: https://pszichologus-budapest.eu/pszichologus-budapest-cikkek/pszichologus-budapest-noi-karrier.pdf
Ezt a hatást láttam, tapasztaltam munkavállalói létem során, és ennek a jelenségnek a leküzdésére nagyszerű megoldásra leletem a vállalkozónői létformában.
Vállalkozásfejlesztési és pénzügyi tanácsadói tevékenységemben nagy hangsúlyt fektetek az árazásra, hiszen a vállalkozás árai tükrözik a vállalkozót, a vállalkozás működését, a vállalkozás szintjét, tehát komoly, meghatározó szerepe van a vállalkozás bevételére, eredményességére.
Vállalkozónői tapasztalatom
Vállalkozónőknek tartott kiscsoportos foglalkozások során fogalmazódott meg bennem, hogy ugyanazt az üvegplafon hatást látom, amit munkavállalóként a szervezeti hierarchiában. Viszont van egy nagy különbség, itt nincs hierarchia!
Annyira megszokták a nők ezeket a szűkített kereteket, hogy már akkor sem tudnak nagyobban gondolkozni, amikor teljes szabadságot élveznek a vállalkozásukban.
Pont, mint az idézetben szereplő bolhák az üvegben.
ÉRTÉK
ÉR- tudom, hogy mit ér a termékem/szolgáltatásom,
Termék, maga a megtermett érték, a megoldás,
Szolgáltatás- saját értékemet mások szolgálatába állítottam, a megoldás szolgálja az ügyfelet,
ÉRT- ÉK, az ügyfél megérti az értéket a terméknek/szolgáltatásnak, megoldást ad neki, ékesíti
ELLENÉRTÉK- értékes megoldásért kifizeti az ügyfél az árat.
A vállalkozónőknek ezt a folyamatot hasznos lenne megérteni, de általában már a legelején megakadnak, a saját értéken.
A nők alulértékelik önmagukat, ezt kutatások igazolják, és így az árazás is nehezen megy.
Vállalkozónői árazás
A vállalkozás, a vállalkozás alatt értsünk céget is, a vállalkozóból indul ki, így az egyénből. Ha az egyén nem ismeri a saját értékét, akkor nem tudja átvinni azt a vállalkozásába, értékalapon jól árazni pedig semmiképp sem.
Általában az történik, hogy megnézik a költségeket -ezt jól teszik-, így ideális esetben nullára ki tudják hozni a megtérülést.
De ez nem elég a vállalkozás működéshez, mennyiségi növekedéshez és minőségi fejlődéshez.
Ezzel egy ördögi körben maradnak, ami nem vezet az egyéni értékek felismeréséhez és a bevételek növekedéséhez. Sőt, a folyamatos sikertelenség, értéktelenség érzését generálják, ami csak ront a helyzeten, további ár csökkentéshez vezet.
A vállalkozónők ezen a ponton és ezzel a folyamattal építik a vállalkozónői üvegplafont.
Ezt már önmagukban, maguk számára építik, nem külső hatásra, mint az alkalmazotti létben, ahol erőteljes függőségi rendszer van a munkaszerződésen és hierarchián keresztül.
A vállalkozásban nincsen ilyen viszony.
A vállalkozásban az a csodálatos, hogy a felelősséget, kockázatot, a szabadságot és értéket a vállalkozó viseli és alakítja.
A vállalkozó döntésétől függ minden, az árazásban, az érték kifejezésben, a döntésben, nincs függőségi, alá-fölérendeltségi viszony, nincs kiszolgáltatottság,
Ez nagyon fontos tény a vállalkozónői üvegplafon szempontjából.
Hiszen, ha a vállalkozónő dönti el,, hogy hogyan áraz, hogyan építi fel a termékét/szolgáltatását, onnantól kezdve kívülre mutogatni és arra hivatkozni, hogy mások miatt nem tudja ezt megtenni, hogy mások akadályozzák, hátráltatják ebben, már értelmetlen.
Ebbe bizony bele kell állni és cselekedni, bátran, képviselve a saját értékeit a vállalkozáson keresztül.
A vállalkozás óriási lehetőség a nőknek, hogy végre kitörjenek ebből, feltörjék az üvegplafont.
Akkor miért nem törik meg az üvegplafont a vállalkozónők ?
Miért nem sikerül ezt egy egyszerű és előremutató folyamatban megtenni?
Itt lép színre a NŐ! Itt kerül elő ismét a nő, az egyén, nem a vállalkozónő, hanem az egyén.
Az évezredes, évszázados társadalmi, szociális és gazdasági viszonyok hatása, amelyben a nők alárendelt és kiszolgáltatott helyzetben éltek generációkon keresztül. Ennek a lenyomata az alacsony önértékelés, a döntések nehéz meghozatala, az akadályoztatott érdekképviseleti készség.
DE ezen lehet, és kell is változtatni, most lehetőség van erre a vállalkozáson keresztül kifejezett értékek, megoldások által.
A nőkre mindenhol szükség van, hogy felvállalják azt a tudást, tapasztalatot, hozzáállást, megoldást, ami egyensúlyba hozza végre a társadalmi, szociális és gazdasági viszonyokat.
Vállalkozóként kínált megoldás, a termék/szolgáltatás azonnali gazdasági hatást fejt ki, ebből kifolyólag másodlagosan a társadalmi, szociális viszonyokra is hatással lesz.
A vállalkozónőknek óriási szerepük és felelősségük van ebben!
Itt állunk, ebben a helyzetben.
Most az a feladatunk, hogy ezt a szerepet erősítsük, ettől elválaszthatatlan az egyén, a nő, önértékelésének, önbizalmának és jelenleg betöltött szerepének megismerése, erősítése és felvállalása.
Áraid vizsgálatával, árazásoddal kérj konzultációt.
Legutóbbi hozzászólások